maart 24

Waarom een maandelijks opzegbaar abonnement vaak slimmer is

Je ziet ze overal: mobiele abonnementen die je voor een jaar of twee jaar kunt afsluiten. Vaak kun je deze combineren met een nieuwe mobiele telefoon. Op de aanschaf van de telefoon krijg je korting, of deze is zelfs inbegrepen bij je abonnement. Maar dit is vaak niet de voordeligste optie. Je kunt namelijk ook kiezen voor een sim only abonnement dat je maandelijks kunt opzeggen. Hoe werkt dat precies?

Sim only versus mobiel abonnement

Allereerst: waarom zou je kiezen voor een sim only abonnement in plaats van een gewoon mobiel abonnement? De kosten ervan zijn de belangrijkste reden. Sim only abonnementen zijn meestal goedkoper, omdat je geen kosten voor het toestel hoeft te betalen. Je krijgt dan ook alleen een simkaart. De telefoon zul je dus zelf moeten afschaffen. Maar eerlijk is eerlijk: tegenwoordig heeft iedereen al een mobiele telefoon, die vaak nog prima voldoet.

Als je telefoon het nog goed doet, je nog updates krijgt en je er nog blij mee bent, is het zonde om voor een mobiel abonnement met toestel te kiezen. Sim only is dan de beste optie voor je. Kies voor een abonnement met een passende hoeveelheid belminuten, sms’jes en dataverkeer, en je bespaart flink. Dan kun je je geld weer uitgeven aan typische mannenzaken. Wil je toch uitpakken, dan koop je een ongelimiteerd abonnement, maar nog steeds zonder toestel.

Sim only is maandelijks opzegbaar

Je kunt met sim only kiezen voor verschillende abonnementen: een abonnement van een maand, van een jaar of van twee jaar. Het is meestal zo dat als je kiest voor een abonnement van een jaar of van twee jaar, je meer korting krijgt. Voor een provider is het namelijk fijn als een klant kiest voor een jaarlijks abonnement. Die klant blijft immers klant, en als deze wil vertrekken, moet de klant een opzegboete betalen.

Kies je voor een maandelijks opzegbaar telefoonabonnement, dan kun je opzeggen wanneer je maar wil. Je zit dan nergens lang aan vast. In ruil daarvoor betaal je maandelijks wel wat meer dan bij een jaarlijks abonnement. Meestal is dat niet veel. Reken op ongeveer een euro per maand extra.

Overstapservice bij een maandelijks opzegbaar abonnement

Veruit de meeste sim only aanbieders bieden een extra service: de overstapservice. Besluit je na een maand dat je terug wil naar je oude provider of dat je liever voor een andere provider kiest, dan regelt je huidige provider de overstap. Dat houdt in dat je helemaal niets hoeft te doen. Je geeft aan dat je wilt overstappen en je provider sluit je af op een bepaalde datum. Op diezelfde datum gaat dan je nieuwe mobiele abonnement in. Zo voorkom je dat je een tijdje onbereikbaar bent.

Voor de overstapservice betaal je meestal geen extra kosten. Het mooie is dat ook meteen je telefoonnummer meegaat. Dat noemen we ‘nummerbehoud’. Je krijgt dus geen nieuw telefoonnummer, tenzij je dat graag wil, natuurlijk.

Perfect voor twijfelaars

Kiezen voor een nieuwe provider voelt soms toch een beetje alsof je vreemdgaat. Je bent zolang bij je huidige provider geweest, en je weet niet wat je ervoor terugkrijgt. Want is je mobiele internet straks wel snel genoeg? Hoe zit het met het bereik op je werk? Of nog erger: in buitengebieden waar je zomaar de weg kunt kwijtraken, en dan geen Maps op kunt starten? Speciaal voor die mensen zijn mobiele abonnementen ideaal.

Dankzij maandelijkse abonnementen kun je een provider gewoon uitproberen. Is het niks voor jou, dan switch je gewoon weer naar een andere. Eigenlijk kun je er geen buil aan vallen. Weet wel dat bijvoorbeeld Simyo gewoon gebruikmaakt van KPN, Ben van Odido en 50+ mobiel van Vodafone. Geen enkele budgetprovider heeft een eigen netwerk. Toch zijn die kleinere providers vaak wel een stuk goedkoper. Doe er je voordeel mee!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>